Odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego w sprawie budowy mostów na Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej
Do SAJ wpłynęło pismo z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego dotyczące opracowania Studium Techniczno–Ekonomiczno–Środowiskowego (STEŚ) dla budowy nowego odcinka DW nr 502 i nowych mostów w rejonie Rybiny.
Odpowiedź jest co najmniej zastanawiająca!
Otóż z przekazanej informacji wynika, że Samorząd Województwa w swojej opinii z dnia 5 marca 2025 r. miał rekomendować zastosowanie mostów zwodzonych o prześwicie 4 m dla Wisły Królewieckiej i 5–5,25 m dla Szkarpawy — co jest zgodne z postulatami środowiska żeglarskiego!
Problem w tym, że treść tej opinii nigdy wcześniej nie została udostępniona Stowarzyszeniu ani środowisku żeglarskiemu. Nie była również choćby wzmiankowana podczas prezentacji (konsultacji) przez firmę projektową MULTICONSULT.
Brak dialogu i transparentnych konsultacji sprawił, że o stanowisku Samorządu dowiedzieliśmy się dopiero teraz!
Jako SAJ cieszymy się z takiej rekomendacji, ale jednocześnie apelujemy o rzetelną współpracę, pełną jawność działań i otwartą debatę w sprawie przyszłości żeglugowych szlaków Żuław Wiślanych.
